Saturday, September 29, 2007

hanya satu persinggahan


Hanya satu persinggahan...

Begitulah boleh aku umpamakan persinggahan aku di sini... di satu perhentian yang penuh karakter dan unik. Perhentian yang lain dari yang lain. Punya nilai tersendiri, penuh cerita yang berwarna warni, yang telah pun mencorakkan diri ini. Satu perhentian yang cukup istimewa dan tersendiri. Perhentian yang telah aku diami, yang telah aku huni sejak hari pertama aku melangkah masuk ke sini... 6 tahun yang lalu.

Hari ini, perhentian ini masih utuh di sini. Yang datang silih berganti, yang singgah datang dan pergi. Aku masih di sini, terus menginap di sini selagi tempoh ku masih sah untuk aku berada di sini. Di perhentian ini aku belajar segenap bentuk cebisan hidup. Aku kenal erti kedewasaan melalui paparan kehidupan yang penuh cabaran dan berliku di sini. Di perhentian ini aku membesar bersama warna-warni kehidupan yang terhidang sepanjang lawatan aku di sini. Kisah suka duka, seribu satu rasa – girang, sayu, bangga, pujian, kepuasan, tamparan... tak terungkap dengan kata, tak tercongak dengan minda dan tak terhitung dengan jari betapa bernilainya pelajaran erti hidup yang telah aku kutip dan kumpul di persinggahan ini.

Sesungguhnya persinggahan aku di perhentian ini tidak terbanding dengan yang lainnya. Segala kenangan manis dan pahit yang ku hirup di sini tiada sekutunya. Takkan mungkin aku akan temui sesuatu yang seantara dengan perhentian ini walau aku cari sehingga ke nafas terakhirku. Kelainan erti hidup aku di sini... amat berbeza dan tak ternilai.

Banyak jasa yang telah perhentian ini curahkan kepada aku. Segala ilmu kehidupan yang aku perolehi di persinggahan ini tidak terbanding nilainya. Aku belajar erti kematangan di sini, aku dewasa di sini, aku kenal erti susah senang di sini. Jatuh dan bangun aku di alam ini... suatu pengalaman yang tidak terbeli di mana-mana. Hanya di sini... di sini saja aku kecapi semua itu.

Hari ini, kala ini, detik ini, waktu aku semakin hampir. Kesuntukan yang semakin menghampiri ini semakin terasa lewat ini. Rasa sayu dan sebak itu semakin menyelubungi setiap pelusuk benak ini. Semakin menebal dan semakin kuat menggenggami sanubari ini. Amat berat untuk aku melangkah pergi meninggalkan perhentian ini. Tapi itulah aturannya, aku harus akur kerna waktu untuk aku pergi semakin hampir.

Namun, aku berhak untuk bangga daripada apa yang telah aku kaut di persinggahan ini. Aku layak untuk merasa puas dengan rentetan pengalaman yang aku miliki di sini. Sesungguhnya segala bekalan yang aku perolehi di sini adalah bekalan yang sejati dan amat bernilai untuk aku menempuh hari muka. Persediaan untuk aku menongkah arus berliku di hadapan perhentian ini.

Terima kasih atas kesempatan yang diberikan untuk aku singgah di sini. Terima kasih atas segala pengajaran hidup dan ilmu yang aku kumpul di sini. Terima kasih kerana mendewasakan aku di perhentian ini. Terima kasih yang tidak terhingga. Walaupun berpisah di mata, namun di hati ku takkan lupa... alam ini, sesungguhnya satu persinggahan bermakna.

No comments: