Sunday, September 30, 2007

segar dalam ingatan

Lewat ini, makin kuat memori ku mengimbas kembali kenangan-kenangan yang tercipta sepanjang tempoh 6 tahun aku di sini. Persinggahan aku di perhentian ini... jika dikenangkan kembali bagaikan bulan jatuh ke riba. Sesuatu yang tidak dijangka sama sekali. Seingat aku, aku tidak pernah merancang sama sekali untuk singgah di sini, di perhentian ini.

Diimbas kembali di masa itu, di lewat tahun 2001, di situlah aku mula menapakkan langkah pertama aku di perhentian ini. Segalanya bagaikan sesuatu yang amat asing dan baru buat aku. Ketika aku di usia 19 tahun, aku turun dari ekspress perjalanan ku dan singgah di sini. Walaupun aku telah bersedia untuk ke sini dan telah aku ketahui tujuan dan matlamat aku untuk singgah di sini, namun pada saat itu segalanya masih terlalu asing buat ku. Masih terlalu samar untuk aku bayangkan laluan yang menanti di hadapanku. Apa yang aku ingat, aku hanya melangkah mengikut arus yang telah ditetapkan kala itu.

Tanggal 4 November 2001, aku bersama abah turun dari ekpress kami dan singgah di sini. Di saat itu, perasaan yang meluap-luap di dalam bagaikan tidak terucap dengan kata-kata. Melihatkan persekitaran di perhentian ini, satu pemandangan yang cukup indah. Satu dunia baru buatku. Aku, di saat itu terlalu kerdil untuk berada di perhentian ini. Namun jauh di sudut hati, aku tak henti memanjatkan kesyukuran atas peluang yang terus diberikan-Nya membolehkan aku untuk berada di perhentian ini di pagi Ahad itu. Sehingga ke saat ini, rentetan kenangan di pagi itu masih segar bermain di kotak ingatan ku ini. Betapa istimewanya hari itu, hari pertama aku berada di perhentian ini. Bermula dari detik itulah aku mendaki ke satu lagi fasa di dalam kehidupanku. Segalanya berubah mengikut masa sedikit demi sedikit.

Aku hadir ke perhentian ini setelah bangkit daripada kegagalan aku di perhentian sebelumnya. Terdahulu, aku telah gagal memanfaatkan peluang dan ruang yang telah diberikan oleh orang tuaku. Aku telah nekad bahawa aku tidak akan mempersiakan peluang kedua ini. Alhamdulillah, peluang kedua itu telah aku perolehi dan aku bersedia untuk memanfaatkannya seoptimum mungkin. Itu janji aku di saat aku mula-mula menapak ke perhentian ini. Dan sehingga ke hari ini, aku masih kukuh berpegang kepada janji itu.

No comments: