Sunday, September 30, 2007

suatu kemanisan


Tingkat ini merupakan tingkat terakhir yang aku kunjungi di perhentian ini. Sesungguhnya coretan yang berwarna-warni yang ku lakarkan di tingkat ini adalah satu pengalaman hidup yang cukup bermakna dalam kamus hidupku. Bermula pendakian ku di sini, aku telah nekad untuk buat yang terbaik kali ini. Ternyata pengalaman yang aku perolehi dari tingkat terdahulu merupakan bekalan yang amat memadai untuk aku memulakan apenghidupan di tingkat baru ini.

Sebenarnya, pendakian aku untuk sampai ke tingkat ini bukanlah semudah yang disangka. Terlalu berliku tangga-tangga yang terpaksa ku panjat untuk sampai ke sini. Setelah hampir lemas di tingkat bawah itu, laluan aku untuk sampai ke tingkat ini bukan sesuatu yang mudah. Kerumitan dan kesukaran terpaksa aku tempuhi untuk sampai di sini. Hanya tekad yang ku genggam itu menjadi senjata ku untuk meneruskan pendakian tangga-tangga ini. Akhirnya, setelah acap kali mencuba, jatuh dan bangun semula... bagaikan tiada harapan untuk aku sampai ke sini, aku berjaya juga menjejak kaki ke tingkat baru ini. Betapa bertuahnya aku rasai ketika itu. Alangkah puasnya hati ini hanya Tuhan yang tahu apabila akhirnya aku berjaya untuk singgah dan menginap di sini.

Bermulalah satu eksplorasi baru dalam hidupku di dunia baru ini...

Seawal kemunculan aku di tingkat ini, banyak juga perkara yang sukar untuk ditafsirkan ke atas diri ini. Banyak pengubahsuaian perlu aku lakukan ke atas diri ini bagi membolehkan aku hidup di sini. Sejujurnya aku jelaskan di sini, kehadiran aku di tingkat ini tidaklah menepati keinginan aku sepenuhnya. Sebenarnya, keinginan aku di awalnya adalah untuk menginap di bilik 222, namun oleh kerana peluang yang terbuka untuk aku singgah di sini hanyalah ada di bilik 225 ini, maka aku kuatkan semangat dan gagahi langkah untuk masuk dan singgah di sini juga. Sukar sebenarnya untuk aku terima keadaan di dalam bilik ini pada awalnya. Aku yang telah pun dibekalkan dengan ego dan pengalaman tersendiri daripada tingkat sebelumnya memandangkan komuniti di bilik ini seperti bukan forte aku. Agak rumit juga secara peribadinya bagi aku menerima komuniti di sini. Namun aku yang sememangnya seorang yang fleksibel, berjaya memuatkan diri ini ke dalam komuniti baru ini. Aku pujuk hati dan aku kuatkan semangat untuk mencapai matlamat yang telah aku sasarkan sebagaimana di awal persinggahan aku di perhentian ini dulu.

Apa yang pasti, kehidupanku di sini jauh lebih meriah dan ceria. Aku yang sememangnya lebih berpengalaman berbanding dengan teman-teman lain di bilik ini cukup menikmati keseronokan hidup di tingkat ini. Hari-hari yang berlalu terasa amat pantas dengan seribu satu aktiviti yang menambahkan perisa dan warna dalam diari hidupku. Bila dikenangkan kembali di hari pertama aku muncul di sini, tersentuh juga hati ini mengingatkan betapa persinggahanku di sini penuh dengan rencah. Setiap hari, aku belajar pelbagai perkara baru. Hari yang silih berganti mendewasakan aku, mematangkan fikiran... dan yang pasti menjadikan aku insan yang lebih berkeyakinan dan berani dari semalam.

Pelbagai warna telah aku lihat di dalam aku menjalani kehidupanku sepanjang persinggahanku di tingkat ini. Dugaan hidup yang bersifat peribadi di samping cabaran yang mendatang untuk terus kekal di tingkat ini telah banyak mendewasakan aku. Kini, aku banyak beroleh pengalaman hidup yang tidak tertaksir nilai harganya. Pahit manis hidup di sini memang tiada tolok bandingnya. Apa yang pasti erti hidup yang lebih baik dapat aku pelajari di persinggahan ini. Kehidupan selama tiga tahun di sini terlalu banyak memandu aku mencari arah tuju hidupku di masa akan datang.

Persinggahan aku di sini adalah satu persinggahan yang tepat. Keputusan yang aku buat pada pertengahan tahun 2005 itu adalah suatu langkah yang bijak sebenarnya. Aku gembira di sini. Aku hidup di sini berlandaskan dokma ciptaan ku sendiri dan tidak keterlaluan aku sifatkan, aku berjaya dengan dokma itu. Walaupun rentak kehidupanku pada awalnya kurang disenangi oleh sebahagian besar komuniti di sini, tapi berkat pencapaian yang aku kecapi telah mengiktiraf aku sebagai komuniti yang memang berhak dan layak untuk berada di sini. Hari ini, aku sedar inilah tempatnya, di sinilah tingkatnya yang sememangnya untuk aku. Mujur peluang ini terbuka untuk aku kecapi. Terima kasih Tuhan.




Tatkala aku mengarang ini, hanya tinggal beberapa hari saja lagi, tempoh persinggahan aku di perhentian ini akan berakhir. Terlalu singkat aku rasakan kemanisan persinggahan ini. Pengalaman di sini memang sesuatu yang unik dan terlalu istimewa. Di kesempatan ini, di hujung persinggahan aku di perhentian ini, aku harap agar benar-benar telah bersedia untuk melangkah ke hadapan. Mara ke laluan baru yang masih tidak pasti apa yang terhidang di hadapannya. Aku harap ianya sesuatu yang berwarna-warni dan bakal menjadi guru terbaru ku di dalam diari kehidupanku yang akan terus menjelang selagi nyawa di kandung badan.

Semoga nukilan ini tidak akan terhenti di sini kerana aku terlalu menikmatinya. Mencoretkan sesuatu demi kepuasan diri juga sebagai tatapan dan panduan hidup di masa mendatang. Akhir kata, sampai bertemu lagi di coretan yang seterusnya, di perhentian yang lain pula yang pasti akan menjanjikan seribu satu cerita untuk aku. Insya’allah.

Wassalam.

No comments: