Sunday, September 30, 2007

di tingkat itu


Umumnya, sepanjang 6 tahun aku berada di perhentian ini, aku singgah di dua tingkat yang berbeza. Di tingkat pertama, aku singgah dan menginap di situ seawal kehadiran aku di perhentian ini sehinggalah ke tahun 2005. Bermula dari lewat 2001, aku telah singgah di tingkat pertama perhentian ini. Tempoh sepanjang 4 tahun berada di tingkat itu cukup berwarna-warni. Penuh dengan seribu satu coretan yang melengkapi kotak memori ini. Bayangkanlah bagaimana aku mula mencari tapak dan menyesuaikan diri untuk berada di perhentian ini. Di usia yang agak mentah ketika itu, persinggahan di sini telah membawa aku ke satu alam baru yang tidak pernah aku alami sebelum ini.

Aku belajar banyak perkara... aku temui ramai teman baru yang diseragami pelbagai kerenah dan ragam. Cukup manis buat aku apabila berpeluang untuk mengenali erti hidup yang berlainan di tingkat ini. Di sini jugalah, aku mengenali seorang teman yang cukup istimewa dan kami masih akrab sehingga ke hari ini biarpun masa telah berubah dan haluan hidup telah berlainan arah.

Di tingkat ini, rentak perbualannya berbeza sama sekali jika dibandingkan dengan perhentian yang pernah aku singgahi dahulu. Penghuni di tingkat ini agak lantang dan berani dalam menyuarakan pendapat yang terbuku di fikiran mereka. Di sini juga, aku agak kaget dalam menempatkan diri di dalam komuniti ini. Rata-ratanya latar belakang komuniti di tingkat ini juga jauh berbeza denganku. Jika materi dijadikan kayu pengukurnya, aku dan latar belakangku amat jauh dan tertinggal dengan mereka. Bagai langit dengan bumi. Di awal pergaulan ku bersama komuniti di sini, pernah juga terbit rasa segan dan rendah diri terhadap mereka. Tapi aku seorang yang memiliki personaliti dan karakter diri yang agak kuat. Maka, kekurangan itu bisa aku atasi akhirnya. Berbekalkan semangat diri dan matlamat diri yang jitu, aku harungi hari-hari di sini dengan selesa dan ceria.

Di awal kehidupanku di tingkat ini, aku berjaya mencapai objektif dan sasaranku untuk berada di sini. Di kala itu, aku gembira dan berpuas hati dengan pencapaian yang aku perolehi di sini. Namun, masa terus mendaki dan aku semakin samar dan keliru dengan objektif sebenar kehadiranku di tingkat ini. Semakin hari semakin sukar dan tumpuan ku terhadap cabaran di tingkat ini semakin pudar. Aku semakin hanyut dengan keselesaan yang aku kecapi di sini. Kesannya, aku mula meragui keupayaanku untuk terus wujud di sini. Sejauh mana aku mampu pergi dengan cabaran di sini? Aku semakin hilang minat terhadap kehidupan di tingkat ini. Beberapa rentetan kegagalan terpaksa aku telan dan telah memakan diri kerana kealpaan aku sendiri. Mujurlah Tuhan senantiasa membantu memberikan pedoman dan cahaya di perjalananku di tingkat ini. Sempat untuk aku timbul sebelum terus tenggelam bersama kecuaian diri ciptaan sendiri.

Di saat itu jugalah, aku sedari bahawa sekali lagi aku telah salah membuat keputusan. Silap dalam memilih tingkat untuk aku singgahi di perhentian ini. Syukur, teman-teman rapat cukup ikhlas dalam memandu aku ke arah laluan yang lebih berhak untuk aku. Maka, bermula dari situ, aku tekad untuk memulakan hidup baru. Mula untuk mendaki ke tingkat yang lebih tinggi yang mana aku lebih layak untuk berada di situ. Dengan tekad, redha dan tabah, aku memulakan pendakian ke tingkat yang lebih tinggi di perhentian ini dan tidak menoleh ke belakang lagi...

No comments: